Dla jednych to pestka, dla innych czarna magia. W tym wpisie przedstawię wam wszystkie sposoby reklamowania gier tekstowych, jakie znam i polecam, a także rzucę garścią porad. Na wstępie napiszę, że jest to oparte na moim doświadczeniu i wiedzy jako administratora PBFa, ale większość z tych podpunktów można śmiało zastosować również przy reklamowaniu vallheru, discordówek i blogów grupowych. Więcej stron, na których można się zareklamować, znajdziecie tutaj.

Strony indeksujące

PBFy, blogi grupowe i gry MMO w przeglądarce posiadają strony pełniące funkcje katalogów. Wrzucenie tam linku do siebie jest gwarancją tego, że zostanie on zauważony przez osoby siedzące w środowisku tekstówkowym. Najlepsze (moim zdaniem) strony tego typu to:

  1. https://eden-pbf.pl/ – forum poświęcone głównie PBFom, jednakże można reklamować na nim również inne gry tekstowe.
  2. http://visionlighthouse.cba.pl/ – portal gier PBF.
  3. https://viawwwgamers.pl/ – portal o grach przeglądarkowych.
  4. https://sites.google.com/view/tgfek/baza-wiedzy – baza wiedzy serwera discord TGF z aktualnym spisem wszystkich istniejących gier tekstowych.
  5. https://spisownik.blogspot.com/ – spis blogów grupowych.

Serwery Discord

Discord to naprawdę popularny komunikator. Wiele gier tekstowych buduje się bezpośrednio na nim, a inne gry chętnie tworzą na nim serwery poświęcone rozmowom i integracji pomiędzy graczami. Istnieje kilka dużych serwerów, na których można publikować reklamy, ogłoszenia i poszukiwania. Zebrana przeze mnie lista największych takich serwerów to:

  1. https://discord.gg/486FtEf – Tekstowe Gry Fabularne (wszystkie tekstówki)
  2. https://discord.gg/vNH3dH6 – Centrum Roleplay (discordówki i PBFy)
  3. https://discord.gg/SyUESme – Tawerna Roleplay (discordówki)
  4. https://discord.gg/wczeZJE – RPG & RP Discord (wszystkie tekstówki)
Przykładowy Discord reklamowy – Centrum Roleplay.

Grupy Facebook

Problemem Facebooka jest niestety gigantyczny spam reklamami, ale Facebookowe grupy zapewniają dotarcie do naprawdę dużej liczby odbiorców.

  1. https://www.facebook.com/groups/tworcy – największa facebookowa grupa poświęcona PBFom.
  2. https://www.facebook.com/groups/rolaplaypolska – największa grupa RP (wszystkie tekstówki).
  3. https://www.facebook.com/groups/1528544567475123 – grupa do reklamowania RP/RPG potterowskich (wszystkie tekstówki).
  4. https://www.facebook.com/groups/183123475402419 – duża grupa RP (wszystkie tekstówki).
  5. https://www.facebook.com/groups/1708238909196418 – duża grupa RP (discordówki).
  6. Jeżeli tworzycie grę w jakimś istniejącym uniwersum, to warto przejrzeć czy nie ma ono grupy skupiających jego fanów. Takie grupy chętnie przyjmują reklamy gier i umożliwiają zdobycie graczy spoza środowiska tekstówkowego.

Wymiana bannerami i partnerstwa

Bannery były niegdyś najpopularniejszą formą reklamy gier tekstowych. Chociaż ich popularność została wyparta przez strony indeksujące, to wciąż są osoby, które te bannery przeglądają. Różnego rodzaju strony chętnie umieszczą wasz banner w swojej stopce lub temacie pod warunkiem, że wy zrobicie to samo. Serwery discordowe mają na wymianę dedykowane kanały. Przykład rotatora bannerów znajdziecie w stopce Edenu, a kanału na partnerstwa na TGFie.

Wymiana linkami na serwerze TGF.
Strony partnerskie w stopce gry Spectrofobia.

Z pewnością dobrze będzie sobie takie grafiki przygotować. Standardowe wymiary bannera wynoszą 88px x 31px. Na większości stron oferujących partnerstwo wysłanie większej grafiki będzie skutkowało „zgnieceniem” jej do tych rozmiarów, przez co będzie wyglądać nieestetycznie.

Na co zwrócić uwagę?

  1. Kiedy publikujecie reklamę, zwróćcie uwagę na to, czy jest ona czytelna i nie zawiera błędów. Wasza reklama jest pierwszą rzeczą, którą zobaczą zainteresowani ludzie. Warto zadbać o to, żeby była dopracowana.
  2. W przypadku reklamy im mniej treści tym lepiej. Zróbcie wersję tl;dr swojej gry – napiszcie tyle, żeby zainteresować potencjalnych graczy do poczytania więcej, ale jednocześnie ich nie zanudzić. Post na Facebooku niekoniecznie sprawdzi się jako dobre miejsce do umieszczenia pięciu stron A4 z opisami fabuły.
  3. Żeby przyciągnąć uwagę ludzi, do reklamy dobrze jest dodać jakąś estetyczną grafikę. Proste i darmowe grafiki można wykonać w programie Canva, ale sprawdzi się tak naprawdę wszystko. Pandora napisała na swoim blogu o tym skąd brać legalne obrazki do RPG – warto sobie ten link zapisać.
  4. Jeżeli tworzycie grę ze znajomymi, to warto zachęcić ich do podbicia postów reklamowych i pododawania reakcji. Zwiększa to wasze zasięgi na grupie i post wyświetli się większej ilości osób.
  5. Zareklamujcie swoją grę bez degradowania jakości gier innych osób i sprawiania innym przykrości. Czasami widzę reklamy gier zaczynające się od „czy masz już dość gier takich i takich?” i zadaję sobie pytanie (i nie tylko ja), jaki ma on cel poza odstraszeniem potencjalnych graczy. Wbrew temu co niektórzy sądzą, fora high fantasy i second life potrafią mieć wspólnych użytkowników.
  6. Pierwsze zdania w reklamie są najważniejsze. Od nich zależy czy ktoś rozwinie post i będzie kontynuował czytanie. Warto umieścić tam esencję gry w formie zajawki lub hasztagów. Dobrym przykładem będzie tutaj to, jak swoją bazę gier skonstruował Eden:
Chociaż opis gry jest długi, na górze reklamy znajdują się hasztagi, które informują w skrócie o zawartości forum.

Zapowiedzi

Na zakończenie dodam, że nie tylko reklamą w dniu otwarcia człowiek żyje. Większość stron indeksujących i discordów reklamowych posiada opcję wrzucania zapowiedzi. Dzięki temu możecie zdobyć zainteresowanie graczy jeszcze przed otwarciem, a może nawet ktoś pomoże wam jeszcze przy budowaniu.

Wysłałeś reklamę we wszystkich tych miejscach i nikt nie przyszedł grać? Z czasem liczba twoich graczy kurczy się?

  1. Czy przemyślałeś datę otwarcia? Niektóre okresy są bardzo burzliwe ze względu na studia i sprawy rodzinne – okresy sesji, świąt i środek stycznia to jedne z gorszych okresów na otwarcie gry.
  2. Może popełniłeś któryś z wymienianych tutaj błędów?
  3. Warto przypomnieć o sobie graczom, którzy odeszli i osobom, które wcześniej wahały się, czy dołączyć. Oczywiście wysyłanie w kółko tej samej reklamy to zły pomysł! Zamiast tego dobrze jest informować o zmianach w grze i wydarzeniach fabularnych.
Reklama wydarzenia fabularnego wrzucona na serwer TGF.